Sri Lanka 2/3

3 juli 2018 - Colombo, Sri Lanka

Dag 6 - woensdag 27-6

Om 8.00u vertrokken we weer met onze oude vertrouwde bus richting Dambulla om hier een andere heilige plek te bekijken. 5 grotten in een rots met elk een verschillend 'interieur'. Een paar waren helemaal beschilderd met buddha's, geen stukje rots was over gelaten. In anderen stonden allemaal verschillende soorten buddha beelden. Het was erg indrukwekkend om te zien, vooral als je nagaat hoe knap het is dat de monniken dat eeuwen geleden zo konden maken. Het is nog goed bewaard gebleven. Veel boeddhisten kwamen hier om te bidden en/of offers te brengen. Het was dus best druk en de locals duwden je een beetje aan de kant. Maarja, zij komen hier voor hun geloof en ik kan me wel voorstellen dat je je best kan ergeren aan een stelletje toeristen (; Aan de onderkant van de rots stond nog een enorme gouden buddha. Na de lunch hebben we een specerijentuin bezocht. Sri Lanka staat onder andere bekend om zijn specerijen (VOC) dus dit kon niet ontbreken in de reis. Het was interessant om de planten van verschillende kruiden te zien en te ruiken. Ook gaven ze af en toe demonstraties hoe het één en ander gemaakt wordt. Na de rondleiding heb ik in het winkeltje aloëvera crème en sandelhoutolie gekocht. Los en in combinatie zijn die goed voor veel verschillende dingen. Ook nog wat souvenirtjes gekocht. Hierna zijn we doorgereden tot Kandy, waar we 3 nachten zouden verblijven.

Dag 7 - donderdag 28-6

Het ochtendprogramma bestond vandaag uit een edelstenenmuseum en een botanische tuin. Naast specerijen heeft Sri Lanka ook erg veel edelstenen. In het museum konden we zien hoe die worden opgegraven en worden bewerkt. Ze maken dus tunnels in de grond met de hand. Geen machines. Pretty impressive. Saffier in verschillende kleuren, maansteen, aquamarijn, amethist etc. Robijn (rode saffier) is zeldzaam en daarom één van de duurste stenen op dit moment. Uit nieuwsgierigheid vroeg ik hoe duur een bepaalde hanger van robijn in euro's was. Ruim 5000 euro mag je neerleggen voor nog geen halve centimeter steen. Ze zijn wel prachtig. Ach, als Jelle straks een goede baan heeft komen we nog eens terug. De hele 'winkel' met al die verschillende edelstenen was zo mooi dat ik het niet kon laten om de roepies in mijn portemonnee te laten. En daarnaast zijn de stenen hier waarschijnlijk goedkoper dan dat je ze in Nederland haalt. Dus heb ik een ring met een maansteen gekocht en van mama heb ik een hanger van maansteen erbij gekregen. Ik laat ze mooi in het roodfluwelen doosje tot ik weer in land van herkomst ben. De botanische tuin. Aangelegd vorige eeuw door de engelsen. Een groot oppervlak en erg mooie indeling. Van supergrote bomen tot aparte planten en vruchten en mooie bloemen. Onze gids kon ons ook veel vertellen. Zo stond ergens de grootste bamboesoort en blijkbaar groeit deze (vooral in het begin) 30cm per DAG. Ze worden rond de 30m hoog. Ook was er een boomsoort waarvan de takken, als die de grond raken, opnieuw gaan wortelen waardoor er weer een nieuwe boom gaat groeien. Stel je maar bomen voor die door verschillende takken met elkaar verbonden zijn. Apart gezicht. Het was inmiddels alweer ruim tijd voor lunch en naast het restaurant was een stoffenwinkel met kleding en sjaals van verschillende stoffen; zijde,pashmina, kashmir. Erg mooi. We mochten ook een sari/saree (???), traditionele vrouwenkledij, aanproberen. Met de welbekende stip op ons voorhoofd. Zie foto's. Na de lunch stond er nog een tempel op het programma maar die heb ik, samen met nog een paar anderen, overgeslagen. Even gerelaxt in het hotel en om 16.30 was er in de hotelzaal een show van traditionele dansen. Het was leuk en apart om te zien. Wel gebruikten ze trommels en een soort trompet en het decibel dat die samen produceerden lag wat hoger dan mijn oren lief was.  Verder mochten we niet klagen. Verdieping in de cultuur hoort erbij vind ik.

Dag 8 - vrijdag 29-6

Vrije dag! Die was meer dan welkom. Ik wist van tevoren dat we een druk programma zouden hebben, maar ik had onderschat hoe vermoeiend ik die zou vinden. Dus lekker 'uitgeslapen' (lees 8.45 uit bed) en rustig ontbeten. Daarna samen met mama en een andere vrouw uit de groep met de tuktuk naar het centrum gegaan. De eerste kilometer was het redelijk billenknijpen. Het verkeer hier is nogal chaotisch en de tuktuks piepen overal tussendoor en halen van alle kanten in. Mensen rijden als gekken maar toch gaat het op één of andere manier steeds goed. Je moet het loslaten en ondergaan en ervaren, toen ik dit deed kon ik wel lachen om de grote bende in het verkeer hier. Het is eigenlijk een ervaring die er een beetje bij hoort. Cultuur zou ik het nog net niet noemen (; Anyway, heelhuids aangekomen in het centrum hebben we wat rondgekeken in een mall en later wat gestruind bij de locale markten. Dit vind ik altijd veel leuker dan shoppingmalls. Op de markten zie je allemaal locale producten en kan het afdingspelletje beginnen. Mij is dat best goed gelukt; ik heb een pashminasjaal van 3800 naar 2000 roepies (=11eu) gekregen. Nike petje (fake hoor, ben student) van 1800 naar 1200 (=6.8eu). Prima geslaagd dus. Rond de middag waren we weer terug in het hotel en heb ik wat gezwommen, gelezen, gepuzzeld, gelegen. Eigenlijk wat een gemiddelde 50-jarige vrouw doet. En ik heb mijn eerste reisverslag geschreven. Dat dan wel weer als 21-jarige.

Dag 9 - zaterdag 30-6

Ik had uitgekeken naar vandaag. We gingen een deel van één van de mooiste treinreizen ter wereld doen. Eerst met de bus van Kandy naar Nuwara Elya, wat ook al erg mooi was in de bergen. Wel werd ik wat wagenziek van alle haarspeldbochten, remmen, gassen, slingeren. Halverwege maakten we een stop bij een theeplantage waar werd laten zien hoe ze de theebladeren verwerken. Ook mochten we verschillende thee proeven. In het hoogland is thee het belangrijkste gewas wat wordt verbouwd, op het platteland rijst. Vanaf Nuwara Elya gingen we met de trein verder tot Bandarawela, waar we zouden overnachten. Het was inderdaad een prachtige reis. We reden dwars door de bergen waar auto's niet komen. Heuvels en bergen van verschillend formaat wisselden elkaar af en zo ook de vegetatie. Lange, hoge bomen en lage planten en ook hellingen vol met theeplanten. Zo mooi. Foto's schieten tekort aan het beeld dat nog steeds op mijn netvlies staat. Het was leuk want de ramen en deuren van de trein waren open. Een deel van de 2.5 uur durende rit heb ik in de deuropening gezeten waardoor ik het beste uitzicht had. As most of you know ben ik onder andere ook in Nieuw Zeeland geweest, wiens natuur ik ontzettend indrukwekkend vond. Beter dan dit wordt het niet, dacht ik toen. Eigenlijk is dit geen realistische uitspraak, want alles is mooi op zijn eigen manier. Dat heb ik goed beseft in de trein. Tot nu toe één van de hoogtepunten van deze reis.

Dag 10 - zondag 1-7

Safaridag! Na een rit van ruim 4 uur, met tussenstop bij een waterval en voor lunch, bereikten we Yala National Park. Hier verdeelden we ons over 6 jeeps. We hebben olifanten, buffels, krokodillen, herten, vogels en een neusbeer gezien. Helaas geen luidpaard.. Op safari gaan vind ik ontzettend leuk maar ik merkte wel verschil met de safari's die ik in Zuid-Afrika heb gedaan. Hier reden ze erg hard, ook richting de dieren. En toen we de neusbeer zagen was die omringd door een stuk of 10 jeeps. Echt zielig. Neem je foto en rijd dan weer door... in plaats daarvan bleven ze achter en om hem heen rijden op letterlijk 1 meter afstand. Wij reden ongeveer achteraan en konden er dus niet langs. Ik vind dat je als bezoeker een respectabele afstand moet houden van de dieren, je bent tenslotte op hun terrein. Voor mijn gevoel ging het de jeepchauffeurs meer om hun fooi dan om het welzijn van de beesten. Maargoed, al met al was het leuk. Wel waren we pas rond 18.00 klaar en we moesten nog ruim 2 uur rijden naar het hotel. Na half 9 zaten we pas aan het buffet. Het was een lange dag.

Dat was deel twee! Vergeet niet de foto's te bekijken voor een betere beeldvorming (; Vrijdag of zaterdag schrijf ik over de laatste 5 dagen. Time flies... en vogels ook. Tot dan!

1. Karin:
    4 juli 2018
    Lieve Sanne en Petra,

Wat een unieke ervaring!
    Geniet!!
    Heerlijk om te lezen.
    En Sanne.... ik spaar nog steeds zeepjes☺️
    Veel plezier verder.
    😘😘
  2. Jet:
    4 juli 2018
    Hey sweeties!

Prachtig allemaal! En helemaal waar: elke plek heeft zijn eigen charme zogezegd.... Laatste daagjes al weer. Dus nog lekker van genieten!
    Hugs & kisses Jet
  3. Omali:
    5 juli 2018
    Lieve Sanne,
    Het is weer genieten geblazen met je mooie reisverslag.
    Nog een fijne week toegewenst.
    Ik mail nog even.
    Liefs,