Sri Lanka week 1

29 juni 2018 - Colombo, Sri Lanka

Ayubowan!

Zeggen de Singalezen wanneer ze iemand begroeten. En zo begroet ik jullie uiteraard ook in stijl. Donderdag 21 juni ben ik met mijn moeder vertrokken naar Sri Lanka om deel te nemen aan een 17-daagse rondreis, en met ons nog 33 anderen. Grote groep! Eerste keer voor ons beiden dat we een georganiseerde reis doen, dus we hadden weinig idee wat we konden verwachten. Op schiphol mochten we eerst een fijne anderhalf uur wachten voordat we bij de incheckbalie stonden en hierdoor moesten we ook bijna gelijk door naar de douane. Snel een bak koffie achterover gegooid en onze betere wederhelften achter ons gelaten. We hadden een overstap op Doha, Qatar en zouden rond 10.00u landen in Colombo, Sri Lanka. Beiden nauwelijks geslapen tijdens de vluchten dus redelijk vermoeid liepen we de gemiddeld getinte vrouw met een bordje van Kras (reisorganisatie) in haar hand tegemoet. Hier wachtten we tot de groep compleet was en daarna gingen we per bus naar het hotel. De hele reis zouden we met deze bus van plek naar plek reizen.

Ik denk dat het het makkelijkst is voor mij en jullie dat ik onze belevenissen van dag tot dag beschrijf. Lekker overzichtelijk, daar houden we van.

Dag 1 - vrijdag 22-6

Aangekomen in het hotel in Negombo, een plaats aan de kust iets boven Colombo. We moesten onze koffers aanwijzen en ons kamernummer noemen, dan werden ze naar onze kamer gebracht. Dat is overigens tot nu toe bij elk hotel de werkwijze, best een fijne luxe. Vooral omdat wij in dit hotel een kamer op de bovenste verdieping hadden. 20kg naar boven slepen in een klamme 35 graden is voor ons bleke westenaren natuurlijk niet te doen. Erg vermoeid maar toch besloten niet te gaan slapen omdat ik dan altijd wat raar wakker wordt. Dus even geluncht, wat gelegen, even naar het strand geweest en om 7.30 bij het buffet aangeschoven. Ondertussen al wat kennis gemaakt met een aantal reisgenoten. Een gemaleerde groep; jong en oud, koppels en mensen die alleen waren gekomen. Die avond lekker vroeg naar bed gegaan en aan één stuk door geslapen. Ik had ook niet anders verwacht eigenlijk.

Dag 2 - zaterdag 23-6

De wekker ging al om 06.45u. Rondreizen is geen vakantie hoor, vergis je niet. Het is strijden. Ontbijt vanaf 7.00u en om half 8 moesten de koffers weer voor de kamerdeur staan zodat de hoteljongetjes die weer naar de bus konden slepen. Om 8.00u vertrokken we met de bus naar onze volgende bestemming. Eerst nog even een korte stop bij de lokale vismarkt. Hier hadden ze verse vis maar ook drogen ze vis op het strand. Leuk om te zien. De geur daarentegen was wat minder plezant. Daarna een lange rit naar Anuradhapura, waar we naar ruim 4 uur rijden aan kwamen om te lunchen. Toch voelde het niet alsof we zo lang in de bus zaten, ik heb de hele weg de omgeving, de mensen, het verkeer en de natuur in me op genomen. Erg veel indrukken tegelijk maar zo mooi. Mensen leven hier langs de weg. Je ziet overal kraampjes met fruit en andere versnaperingen, huizen, krotten. Er zijn bijna geen wijken zoals in Nederland, alles leeft langs de straten. Zo ook heel veel zwerfdieren, dat vind ik best lastig om te zien. Als ik een hond zie liggen check ik even of die nog ademt, want soms zien ze er meer dood uit dan levend... Maargoed, Anuradhapura, wat noordelijker en landinwaarts. We gingen na de lunch door naar Mihintale, waar een boeddhistische tempel staat. Hier hebben vroeger zo'n 2000 monniken geleefd en het is nog steeds een erg speciale plek voor de boeddhisten. Er staan verschillende stupa's (beeld/gebouw waar iets belangrijks bewaard is) en hiervoor moesten we een stukje omhoog klimmen. Het uitzicht was prachtig. Zie vooral de foto's, dat schept letterlijk een beter beeld bij alles wat ik vertel. Ook de energie in dit oude klooster vond ik speciaal, lastig te omschrijven. Ik voelde me erg geaard. Bij een groot buddha beeld was een monnik een gebed aan het zingen terwijl hij rond de stupa liep. Ik keek met veel belangstelling toe tot de monnik mij met zijn ogen 'wenkte' om een ronde mee te lopen. Ik wees naar mezelf en keek hem vragend aan. Er stonden meerdere mensen om mij heen dus ik wilde zeker weten of hij precies mij bedoelde. Hij knikte. Overdonderd en vereerd tegelijk nam ik zijn houding over (handpalmen tegen elkaad voor de borst) en sloot ik me aan in de ronde om de buddha. Het was een hele aparte en speciale gewaarwording, luisterend naar zijn gezang, lopend rondom een 10 meter hoge buddha, op deze mooie plek. Na 1 of 2 rondes bleef hij stilstaan voor de buddha en ik kwam naast hem staan. De monnik en ik hebben geen woord gesproken noch kon ik verstaan wat voor gebed/tekst hij aan het zingen was, toch voelde ik dat we dit moment samen deelden. Het was een erg bijzondere ervaring voor mij. Foto's zeggen lang niet alles maar toch ben ik blij dat mama mij en de monnik voor buddha vast heeft kunnen leggen (; Hierna gingen we naar ons hotel en hebben we lekker gegeten. 's Avonds is er altijd buffet met voornamelijk rijst, curry's, groenten en soms wat pasta.

Dag 3 - zondag 24-6

Deze ochtend hebben we 2 tempels bezocht, waarvan 1 met de grootste en belangrijkste stupa van Sri Lanka. Deze stupa is 290 meter in doorsnee en ruim 100 meter hoog. Van binnen is hij van massief steen. Een belachelijk groot ding maar heel indrukwekkend. Ook staat hier de bodhi-boom, de boom waaronder buddha verlicht zou zijn en het boeddhisme dus is ontstaan. Het is de oudste (gedocumenteerde) boom ter wereld. De oudste takken worden ondersteund door gouden pilaren. Het was erg druk omdat deze week feestweek is in verband met de volle maan op 27-6. Deze is erg belangrijk voor de boeddhisten. Tevens moet je bij het betreden van tempels en heilige plekken altijd schoenen uit en schouders en knieën bedekt hebben. Eerlijk is eerlijk, deze dag viel dat best tegen met 35 graden op je kruin. Na de lunch stonden er nog een paar tempels op het programma maar samen met nog een aantal van de groep zijn wij in het hotel gebleven en hebben we wat gezwommen en gezond en gerust. Nu toch al best vermoeid van alles wat we in die paar dagen gezien hebben en van het drukke programma.

Dag 4 - maandag 25-6

Koffer weer gepakt en dit keer om 8.30u vertrokken. In de ochtend gingen we een tour doen die ons zou laten zien en beleven hoe men hier vroeger leefde. Super leuk toch? Een keer wat anders dan tempels. We gingen eerst met een ossenkar een stukje rijden richting een meer. Hier vandaan vaarden we met een soort kanoboot in 10 minuutjes naar allemaal huisjes van klei en palmbladeren. Hier werd onze lunch in een ouderwetse keuken op traditionele wijze gemaakt. Mijn 3-jarige zelf kwam meteen naar boven toen werd verteld dat we met onze handen moesten eten. Daarna deden de bewoonsters nog voor hoe ze kokosnoten open maken, raspen, hoe ze van palmbladeren een dak vlochten, hoe ze kruiden malen. Echt een hele leuke en interessante ochtend. Met de bus reden we verder naar Sigirya, waar we de leeuwenrots gingen beklimmen. Deze rots is 200m hoog en hier heeft vroeger het paleis van een koning van Sri Lanka gestaan. Het 'zwembad' staat er nog en beneden kan je nog de tuinen zien. Halverwege de rots is een stuk waar nog fresco's (muurschilderingen) van toen te zien zijn. Het eerste deel van de klim was op een stenen of uit de rots gesneden trap, brede treden en een stevige muur als leuning. Had je dit overleefd dan kwam je op een plateau, ongeveer halverwege. Het uitzich was hier al erg mooi en ook zag je hier de stenen leeuwenpoten, waar de naam van de rots vandaan komt. Vanaf hier werd de rest van de klim een wat grotere uitdaging voor mij. Ik zag de tweede trap en kreeg een lichtelijk naar gevoel. Ik ging wel naar boven, maar het zou wel even een spannende klim worden. Het was een ijzeren trap van nog geen meter breed en de leuningen kwamen zelfs bij mij niet veel hoger dan mijn middel. Het eerste deel moest je ook delen met de mensen die weer naar beneden gingen. Ging je opwaarts dan moest je lekker aan de buitenkant naar boven. Ook stond er nog een redelijk straf windje. Barre omstandigheden begrijp je. Gelukken splitste de trap zich op een gegeven moment in 2en waardoor je een 'baan' voor jezelf had, en de leuning werd ook hoger. Met slappe beentjes en krampachtige armen kwam ik boven aan. Deze verdwenen even later toen we bovenop stonden. Wát een uitzicht. En toch een beetje trots dat ik de trap had overwonnen. Een kleine tour gedaan over de top en uiteraard een aantal mooie plaatjes geschoten. Daarna weer naar beneden. Dit was gelukkig al iets minder vervelend dan naar boven. Eenmaal weer op begane grond reden we met de bus door naar ons volgende hotel, in Habarana. Hier nog even een verfrissende duik genomen en om standaardtijd 7.30u weer van het buffet gegeten. Ondertussen leert de groep elkaar steeds beter kennen en krijgen we het gezelliger met elkaar.

Dag 5 - dinsdag 26-6

Deze ochtend gingen we met de bus naar Polonnaruwa en vanaf hier gingen we per fiets langs verschillende ruïnes. Het was leuk om eens te fietsen maar het was erg warm en in totaal duurde het best lang voor we alles gezien hadden. De eerste paar ruïnes vond ik minder interessant omdat het een aantal overgebleven stenen waren en ik vind het lastig om dan voor te stellen hoe het vroeger zou zijn geweest. De laatste plek was wel bijzonder. Hier waren 4 buddha beelden uit steen gemaakt waarvan 1 een liggende buddha van 10m lang. Toch wel indrukwekkend dat monniken dat zoveel eeuwen geleden zo uit steen konden maken. Na de lunch reden we weer terug naar het hotel. Deze weg liep door de jungle en we zagen op een gegeven moment 2 kuddes olifanten! Later ook nog 1 die langs de weg liep. Zo leuk. Olifanten zijn echt 1 van mijn favoriete dieren. Je ziet af en toe ook bordjes langs de weg dat je op moet passen voor olifanten op de weg. 'Overstekend wild' op een ander level. 's Middags hadden we een ayurvedische massage geboekt. Was erg lekker en leuk om te ervaren hier. We lagen in kleine kamertjes en er werden natuurlijke olieën gebruikt. Daarna nog 15 minuten in een soort stoomkamertje. Weer uitgerust en opgeladen kwamen we weer terug in het hotel.

Tot zover het eerste verslag, is voor nu wel even lang genoeg. Over een paar dagen volgt dat 6 t/m 10!

1. Jan:
    30 juni 2018
    Prachtig mooi verhaal ben nu al nieuwsgierig naar deel twee.
  2. C.gravestein:
    30 juni 2018
    Hoi Sanne,
    Geweldig dat je zo'n mooie reis maakt.
    Leuk he die vreemde culturen. Weet je al hoe de olifanten op Sri Lanka (eiland) zijn gekomen?
    Nog veel plezier. groeten Cor
  3. Omali:
    1 juli 2018
    Lieve Sanne,
    Wat een mooi verhaal en wat een belevenis.
    Geniet er van.
    Ik heb je ook nog even een mailtje gestuurd.
    Liefs,
    Oma.
  4. Jet:
    1 juli 2018
    Hey precious,
    Een schrijfster in de dop! Wat een avonturen... benieuwd naar de rest ;-) Heerlijk van genieten meis!
    Knuf, tante Jet