Sri Lanka 3/3 + review

6 juli 2018 - Colombo, Sri Lanka

Dag 11 - maandag 2-7

In de ochtend gingen we een olifantenopvang bezoeken. Hier vangen ze baby olifantjes op die hun moeder/kudde kwijt zijn of waarvan de mama is overleden etc. Om 9.00u worden ze melk gevoerd met een soort trechter met een slang eraan. Per keer worden 2 à 3 olifantjes het terrein opgelaten, die vervolgens rennen naar het hek waar de verzorgers met de melk klaarstaan. Ze doen zelf de slang in hun bek met hun slurf. Echt leuk om te zien en zo schattig. Af en toe een keiharde brul, ook uit de kleinsten van het stel. Verderop lagen wat takken met bladeren klaar als toetje na de melk. Om dit in hun bek te krijgen stappen ze met hun voet op het uiteinde van de tak en krullen ze hun slurf om de tak, zodat ze de bladeren er als het ware omhoog af kunnen ritsen. Ik kan echt uren naar olifanten kijken. Ze zijn zo slim en expressief, je kan goed zien hoe ze zich voelen aan hun gedrag. Volgensmij zijn het erg gevoelige dieren. Na het ontbijt te hebben aanschouwen mochten wij (de groep) een olifant een vrucht geven. Dat was echt leuk en het was een lief beest. Hierna was het weer een lange rit richting de kust. Na de lunch hadden we een boottour op een grote rivier met verschille de eilandjes. Er waren er eerst meer maar die zijn door de tsunami in 2004 ondergelopen. Na het varen zijn we door gereden naar Galle, een grotere stad aan de kust waar de Nederlandse VOC zich in de 17e eeuw had gevestigd. We hebben het fort bekeken, wel een beetje in rap tempo omdat het al wat laat was en donker werd. Dat was best jammer want ik had wel wat meer willen zien, maar desalniettemin was het mooi en leuk om te zien. De wallen/buitenmuren van het fort herkende ik goed als nederlandse stijl. Zijn we daarvoor helemaal naar Sri Lanka gekomen? Kan ik net zo goed mijn 186e rondje over de Naardense vestingwallen lopen.... Gekheid. Het was mooi en je zag meerdere keren het VOC logo nog op de stenen. De gids kon veel vertellen over waar de schepen aankwamen, de indeling van het fort etc. De binnenkant van het fort hebben ze gerestaureerd en bestaat nu uit gezellige straatjes met leuke winkels en eettentjes. Wel allemaal wat duurder. Na Galle reden we door naar Koggala, waar we onze laatste 4 nachten in Sri Lanka door zouden brengen. Helaas moesten we hier afscheid nemen van onze leuke en lieve gids, want de resterende dagen waren voor vrije invulling. Deze avond betekende dus het einde van het georganiseerde programma.

Dag 12 - dinsdag 3-7

Lekker tot 8.30 uitgeslapen en rustig ontbeten. Het hotel is mooi en recht aan het strand. Elke nacht dus in slaap vallen met het geluid van de golven op de achtergrond, en weer wakker worden met een ochtendzon achter de palmen. Niet verkeerd hoor. Het relaxen en bijkomen kon beginnen. Deze dag heb ik dan ook vrij weinig gedaan. Zonnen, zwemmen, zonnen, lunchen en repeat. Ik vond het heel fijn om even niks (actiefs) te doen. 's Avonds lekker gegeten en voetbal gekeken.

Dag 13 - woensdag 4-7

Deze dag verschilde eigenlijk vrij weinig met de dag ervoor, behalve dat ik in de ochtend mee hen gedaan met aquagym. Toch nog even wat beweging (; Na de lunch ook nog even de zee in geweest. Niet zo diep, ongeveer tot halverwege mijn bovenbenen, want de stroming is hier erg sterk en de golven komen niet alleen van voor maar sporadisch ook van de zijkanten. Net zoals olifanten kan ik ook uren naar de zee kijken. Niet naar de Nederlandse zee hoor, die is zo saai. Daar kan je kilo's peper in gooien en nog gebeurt er niks. Voor mij mag de zee wel wat wild zijn. Je moet geïntimideerd worden door zijn geweld en kracht en verschillende kleuren. Een lichtelijke angst voelen om je erin te wagen en je over te geven aan het komen en gaan. Die was bij mij dus wel aanwezig, en daarnaast hing er een rode vlag. Kniehoogte was dus prima. Daarna al het zand en zout van me af gedoucht en gezien dat ik al lekker verkleurd was ((((:

Dag 14 - donderdag 5-7

Verkleurd maar toch ook een klein beetje verbrand op mijn borst en schouders... Hmm toch de zon wat verkeerd ingeschat. Ik verbrand bijna nooit dus wellicht ben ik iets te bescheiden geweest met de zonnebrandcrème. Deze dag dus vooral in de schaduw doorgebracht. Af en toe wat gezwommen en ook even getafeltennisd met de animator van het hotel. In de middag zijn we met een tuktuk naar een turtle farm geweest waar ze schildpadden die ziek of gehandicapt zijn opvangen. Ook waren er babies van een maand oud en die mochten we vasthouden. Echt heel schattig. Daarna bij een supermarktje vast wat crackers en koekjes gehaald voor de terugreis.

Dag 15 - vrijdag 6-7

Laatste dag alweer. De tijd ging erg snel afgelopen dagen. Vandaag gewoon in het hotel gebleven. In de ochtend even getennisd en daarna weer even geaquagymt (correcte vervoeging? Grammarnazi's please do tell). De rest van de middag wat gezwommen en gelegen. Wederom in de schaduw want de verbrande plekjes zijn nogsteeds wat gevoelig.. Nog even door de zee gewandeld en nog even gevoetbald met 2 meiden van de groep en wat medewerkers van het hotel. Was wel grappig maar wel zwaar in het zand. Overall dus nog best wat bewogen vandaag (; Mag ook wel want we hebben een lange reis voor de boeg. Koffers staan al klaar, zometeen nog eten hier in het hotel en daarna met de bus naar het vliegveld. We vliegen pas om 03.15 en komen rond 13.30 aan op schiphol.

Ik vond het een erg mooie en leuke reis. Het programma was druk en daardoor af en toe wel wat vermoeiend. Maar hierdoor hebben we wel erg veel gezien. De groep was ook leuk en gezellig. Wel mis ik bij een groepsreis een stukje vrijheid, die ik bij mijn vorige reizen natuurlijk wel had. Komende jaren zal ik niet snel weer voor een georganiseerde reis kiezen, maar als je alleen reist is het zeker een goede optie. Al met al vond ik het een erg geslaagde reis in een prachtig land. En ik ben blij dat ik dit met mijn moeder kon delen. Toch heb ik ook weer zin om  lekker naar huis te gaan. Het was precies goed zo.

Tot zover mijn Sri Lanka reis en de blogs. Wanneer ik een nieuwe reis ga maken weet ik nog niet, maar óf ik dat ga doen is zeker! Sowieso volgend jaar zomer maar wie weet al eerder? Bedankt voor het lezen en see you in the next place!

Liefs.

Nogmaals: Goede terugreis!
    Oma.
  2. Jan:
    8 juli 2018
    Mooie verhalen. Mooie reis. Mooie mensen.